Miért ne tűzzünk ki SMART célokat?

Miért ne tűzzünk ki SMART célokat?

Miért ne tűzzünk ki SMART célokat?
Miért is ne tűzzünk ki SMART célokat? Hogyan ne engedjük, hogy megmondják, hogy mit hogyan csináljunk?
Munkám során többször találkoztam már ezzel a módszerrel, de jó szívvel még egyszer sem sikerült  gondolnom rá. Évekkel ezelőtt mentorként vettem részt egy konferencián, melyen egy korábban sikeres tévés személyiség tartott előadást. Ez a tévés személyiség egyébként egy egészen különös utat választott: valamiért, amikor befejezte karrierjét nem televíziós iskolát indított, hanem eldöntötte, hogy vállalkozókat fog kinevelni néhány előadó és tréner segítségével.

A konferencián arra bíztatta a fiatalokat, hogy az általa oktatott szuper módszertant bátran használják saját céljaik megvalósításához, hiszen az mindent visz: nem véletlen istenítik a külföldi szakirodalmakban is.

Miért ne tűzzünk ki SMART célokat?
Őszintén? Nem tehetek róla, de herótom van a hiteltelen megmondóemberektől. Azoktól, akik soha nem azt csinálják, amire másokat bíztatnak. Azoktól, akik, ha nem jön be a szuperjó, tuti tanácsuk, csak vállukat vonogatva arrébb állnak: a hiba biztosan benned van, hiszen ez külföldön működik. Azokból, akik nem tudják, hogy mindenhol másképp működnek a dolgok, amik az egyik országban igaznak bizonyulnak, azok a másikban lehet, hogy abszolút nem. Azokból, akik tapasztalat hiányában pont olyanok, mint a bikaviadal nézői: jó tanácsokkal látják el a viadort, de ők maguk sosem merészkednének le az arénába.

 

 uzleti-tanacsadas-01.gif

 

SMART – zsákutca vagy nem?
Amikor ettől az ex-tv-s személyiségtől újra a SMART-ról hallottam pontatlan idézetekkel és rossz forrásmegjelölésekkel tarkítva, akkor már jó néhány célkitűzős könyvön, előadáson túl voltam – és hamar rá kellett döbbennem, hogy ez is egy volt közülük.

Mert lássuk be, az nem valami hiteles, ha egy, a vállalkozásokban és üzleti életben teljesen tapasztalatlan ember azt fejtegeti, hogy a vállalkozóknak meg kell találniuk az életcéljukat, és ehhez az ideális módszer a SMART módszer. Miért zsákutca ez?

Mert a módszer lényege, hogy tűzz ki magad elé célokat. A SMART egy rövidítés: a Specific (Konkrét), Measurable (Mérhető), Achievable (Elérhető), Relevant (Releváns) és a Time-boxed (Időben korlátozott) kezdőbetűiből áll össze.

Amivel itt nekem a legnagyobb bajom van, az az „Achievable (Elérhető)”. Ezt azt jelenti, hogy csak elérhető célokat tűzz ki magad elé. Alapvetően értem a koncepciót, hiszen senki nem szereti a kudarcélményeket, a sikerek pedig erősítenek, viszont ennek ellenére úgy gondolom, hogy legtöbbször, ami elérhető, az a komfortzónán belül található. A fejlődés pedig azon kívül.

És ahhoz, hogy fejlődjünk, haladjunk, és elérjük a valódi céljainkat igenis kellenek a holtpontok, a majdnem-feladom-de-végül-mégsem helyzetek, hiszen ezek építenek és visznek előre.

Tehát a SMART módszertant életcélok eléréshez ajánlani? Elérhető célokat kitűzni, amiért nem kell nagyon megküzdeni?  Lehetséges, hogy velem van a baj, de a középszerűvel megalkudni… nos, nem sok (sikeres) vállalkozó éri be ennyivel.

Viszont azért azt is hozzátenném, hogy maga a SMART módszer nem elvetendő. Egyszerűbb célok eléréséhez sokaknak segítséget is nyújthat akár…

Elérhetőségek

Email cím: hello@ugyvezetoakademia.hu

Cégnév: Bevell Consulting Kft.

Cím: 1068 Budapest, Király utca 80. fszt. 11.

Adószám: 27073827-2-42

ÁSZF

Kérdésed van?

Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input
Kötelező mező!