Miért ne tűzzünk ki SMART célokat?
Miért is ne tűzzünk ki SMART célokat? Hogyan ne engedjük, hogy megmondják, hogy mit hogyan csináljunk?
Munkám során többször találkoztam már ezzel a módszerrel, de jó szívvel még egyszer sem sikerült gondolnom rá. Évekkel ezelőtt mentorként vettem részt egy konferencián, melyen egy korábban sikeres tévés személyiség tartott előadást. Ez a tévés személyiség egyébként egy egészen különös utat választott: valamiért, amikor befejezte karrierjét nem televíziós iskolát indított, hanem eldöntötte, hogy vállalkozókat fog kinevelni néhány előadó és tréner segítségével.
A konferencián arra bíztatta a fiatalokat, hogy az általa oktatott szuper módszertant bátran használják saját céljaik megvalósításához, hiszen az mindent visz: nem véletlen istenítik a külföldi szakirodalmakban is.
Miért ne tűzzünk ki SMART célokat?
Őszintén? Nem tehetek róla, de herótom van a hiteltelen megmondóemberektől. Azoktól, akik soha nem azt csinálják, amire másokat bíztatnak. Azoktól, akik, ha nem jön be a szuperjó, tuti tanácsuk, csak vállukat vonogatva arrébb állnak: a hiba biztosan benned van, hiszen ez külföldön működik. Azokból, akik nem tudják, hogy mindenhol másképp működnek a dolgok, amik az egyik országban igaznak bizonyulnak, azok a másikban lehet, hogy abszolút nem. Azokból, akik tapasztalat hiányában pont olyanok, mint a bikaviadal nézői: jó tanácsokkal látják el a viadort, de ők maguk sosem merészkednének le az arénába.
SMART – zsákutca vagy nem?
Amikor ettől az ex-tv-s személyiségtől újra a SMART-ról hallottam pontatlan idézetekkel és rossz forrásmegjelölésekkel tarkítva, akkor már jó néhány célkitűzős könyvön, előadáson túl voltam – és hamar rá kellett döbbennem, hogy ez is egy volt közülük.
Mert lássuk be, az nem valami hiteles, ha egy, a vállalkozásokban és üzleti életben teljesen tapasztalatlan ember azt fejtegeti, hogy a vállalkozóknak meg kell találniuk az életcéljukat, és ehhez az ideális módszer a SMART módszer. Miért zsákutca ez?
Mert a módszer lényege, hogy tűzz ki magad elé célokat. A SMART egy rövidítés: a Specific (Konkrét), Measurable (Mérhető), Achievable (Elérhető), Relevant (Releváns) és a Time-boxed (Időben korlátozott) kezdőbetűiből áll össze.
Amivel itt nekem a legnagyobb bajom van, az az „Achievable (Elérhető)”. Ezt azt jelenti, hogy csak elérhető célokat tűzz ki magad elé. Alapvetően értem a koncepciót, hiszen senki nem szereti a kudarcélményeket, a sikerek pedig erősítenek, viszont ennek ellenére úgy gondolom, hogy legtöbbször, ami elérhető, az a komfortzónán belül található. A fejlődés pedig azon kívül.
És ahhoz, hogy fejlődjünk, haladjunk, és elérjük a valódi céljainkat igenis kellenek a holtpontok, a majdnem-feladom-de-végül-mégsem helyzetek, hiszen ezek építenek és visznek előre.
Tehát a SMART módszertant életcélok eléréshez ajánlani? Elérhető célokat kitűzni, amiért nem kell nagyon megküzdeni? Lehetséges, hogy velem van a baj, de a középszerűvel megalkudni… nos, nem sok (sikeres) vállalkozó éri be ennyivel.
Viszont azért azt is hozzátenném, hogy maga a SMART módszer nem elvetendő. Egyszerűbb célok eléréséhez sokaknak segítséget is nyújthat akár…