Trendi cégvezetői hibák 2.

Kedves Vállalkozó Barátom!

✉️ Az előző hírlevelemben a két leggyakrabb cégvezetői hibáról írtam, vagyis arról, mi történik akkor, ha káosz van a cégben, és nincsenek egyértelmű elvárások. Ebben a levélben újabb három olyan hibával foglalkozom, amivel tapasztalataim szerint a magyar vállalkozók nagy része küzd és kínlódik:

3. A felelősség nem vállalása ❗

🚗 Értékesítőim rendszeres kifogása volt, hogy „az ügyfél a hülye, mert nem akarta megvenni az autót, pedig én mindent megtettem”. Hogy orvosoljam a helyzetet, el akartam küldeni a kollegát képzésre, de ő ellenállt, hogy „minek, én már mindent tudok.” Jogosan jön a kérdés. Akkor miért nem adsz el? Amikor átvettem a sportszerüzletlánc vezetését, rengeteg telefonhívásom volt az üzletvezetőktől. Egyszerűbb volt engem hívogatni és kérdezgetni, ha valamit nem értettek egy új dolog bevezetésénél. Eldöntöttem, hogy 13.00-ig nem veszem fel senkinek a telefont, és csak utána hívom vissza őket. Mit tippelsz, hány nem fogadott hívásom volt? Volt olyan nap, amikor 120. A vicc az, hogy az esetek 80%-ában kiderült, már tárgytalan a helyzet, mert a kollega megoldotta. Nélkülem! Innen indult, hogy a kollégák elkezdtek önálló vezetőként funkcionálni, és a megszabott keretek közt döntéseket hozni.

🧡 Egy vállalkozásban a beosztottaknak ugyanúgy vállalniuk kell a munkájukért a felelősséget, mint ahogy a cégvezető is teszi nap mint nap. Ezt persze a főnöknek is hagynia kell, aki már a pályafutása elejétől profi problémamegoldó, és ezt hajlamos olykor túlzásba vinni. Ilyenkor a cégvezető könnyen kihasználható, hiszen automatikusan, rutinból oldja meg azokat a feladatokat, melyeket a kollégáinak kellene. Kérdem én, ha te végzed a beosztottjaid munkáját, akkor minek adsz nekik fizetést? Első lépésként tisztába kell kerülnöd túlbuzgó viselkedéseddel, és legközelebb, amikor szembejön egy probléma, akkor ezzel a kérdéssel csillapítsd le a „baj van főnök” kommenteket: EZ VAJON AZ ÉN PROBLÉMÁM?

🙈 Képzeld el, hogy a problémák, mint majmok ülnek a gazdáik vállán. A rutinosabb beosztottak hozzászoktak már a következő kérdéshez. „Főnök, itt ez a probléma, segítenél benne?” Ezzel máris áthelyezik a majmot a saját vállukról a vezető vállára, aki természetesen mindig elfoglalt, ezért rohanás közben odaveti, hogy: „oké, oké, délután majd foglalkozom vele”. A delegálás iránya pont így fordul meg és innentől kezdve a kolléga az, aki széttárhatja a kezét, hogy „elakadtam, de jeleztem a főnöknek, most nála a labda.”. Igen, az alkalmazottad simán számon tud kérni, persze udvarias hangnemben, hogy volt-e időd az ő problémájával foglalkozni? Tipikus majommenedzsment. Aki empatikusabb, vagy egyszerűen csak nem ismeri ezt a játszmát, az hamar teleszedi magát majmokkal, és azon kapja magát, hogy nem a saját munkáját végzi. A megoldás egyszerű. Mindig figyeld, kinek a vállán van a majom és ha beszélgetsz egy kollégáddal, és megkísérli átadni a feladatot, akkor kedvesen és röviden tedd helyére a dolgokat. Én a következőket szoktam mondani: Én a megoldáscentrikus embereket szeretem. A te feladatod az, hogy ne a problémákat szállítsd, hanem a megoldásokat. Gondolkodj el ezen, és gyere vissza 3 megoldással.

4. Nem a megfelelő ember van a megfelelő pozícióban ❗

🙊 Volt egy rövid, 2-3 éves multis felsővezetői kitérőm, ami után egy fejvadász „levadászott” és átirányított egy pont ugyanolyan állásra a konkurenciához. Gondoltam, megpróbálom, ezért jelentkeztem az új helyre. Vártam az értesítést, hogy mikor menjek be, de hiába. Eltelt némi idő, aztán felhívtam őket. Az egyik vezetőt sikerült is elérnem, aki a leendő felettesem lett volna. A legnagyobb tisztelettel közöltem, hogy nálam ideálisabb jelöltjük nem lehet, hiszen a kétszer akkora konkurenciánál évekig ugyanazt csináltam, mint amit ők keresnek. A vezető annyit mondott, hogy még folyik a kiválasztás, és majd jelentkeznek. Évekkel később derült ki, hogy az illetőnek túl erős voltam és féltette tőlem az állását.

🙉 Általános vezetői hiba, hogy magánál gyengébbeket vesz fel valaki. Egyrészt azért, mert vakok közt félszemű a király, másrészt nem elég képzett és tapasztalt, hogy a nálánál „erősebbek” energiáját becsatornázza, és a cég javára fordítsa. A saját érdekei kiütik a céges célokat. A vállalkozók többségének van egy óriási betegsége: túlságosan szeretik a pénzt, a bevételt. Innentől kezdve ezt hajszolják, és hogy elérjék, rengeteg értékesítési, marketing (főleg online) képzésre járnak. Ezzel nem is lenne gond, viszont cserébe elhanyagolják a HR-t. Nem tudnak normálisan embert kiválasztani, felvenni, megtartani, motiválni. Aztán mindenki panaszkodik, hogy mennek el tőle a kollegák. Nem csodálom. Egyenesen következik abból, hogy nem tudják, mire alkalmas a munkatárs jelölt, vagy éppen alkalmatlan. Ha a legelső, szimpatikusnak tűnő jelöltet felveszik, mert annyira sürgős, akkor akár az utcán menve is összefogdoshatnák a pszichopatákat.

5. Nincs rendesen betanítva a kolléga ❗

📉 Nagyon kevés cégvezető tud jól kiválasztani és a keresésről még nem is beszéltem. Ha mégis sikerül, akkor a többség elvérzik a betanításon. Vagyis a hiányán. Megérkezik az új ember, és a főnök valakinek odapattintja, hogy hajrá, csináljátok. Innentől kezdve mindkettő munkájának hatékonysága elkezd egymáshoz közelíteni. A próbaidősé nő, a betanítóé csökken. Az emberek nem szeretik, ha a nyakukba sózol egy újoncot, aki lassítja a munkájukat. A mostani időszakban, amikor őrületes munkaerőhiány van, és az emberek max. 2-3 évet töltenek egy cégnél, készen kell állnod villámgyorsan pótolni a kollégákat. Ha nem megy, akkor egy idő után az is ott hagy, aki addig lojális volt hozzád, mert több ember helyett güriznek. Egy régi ügyfelemnél történt, hogy felvettünk egy új adminisztrációs munkatársat, Az új kollegának komplett betanítási tervet készítettünk, és ezt lépésről lépésre végig is csináltuk vele. Néhány hónap alatt ő lett a cég legjobbja. A többiek persze reklamáltak, hogy neki könnyű, mert velük évek alatt nem foglalkoztak annyit, mint vele, és a cég működése sem volt ennyire átlátható, mint most. Zárójelben megjegyzem, sokszor az új kollégát kérdezték, ha elakadtak valahol. Csupán ekkora előnye van, ha valaki alaposan dokumentálja a cég folyamatait és azt átadja a munkatársainak.

✅ Ha szeretnél stabil és biztonságos céget építeni, még most sem késő, ezért javaslom, hogy jelentkezz most a FELKÉSZÜLÉS A VÁLSÁGRA című szemináriumomra!

Elérhetőségek

Email cím: hello@ugyvezetoakademia.hu

Cégnév: Bevell Consulting Kft.

Cím: 1068 Budapest, Király utca 80. fszt. 11.

Adószám: 27073827-2-42

ÁSZF

Kérdésed van?

Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input
Kötelező mező!