Ha munkatársat akarsz, és nem problémát…

Ha munkatársat akarsz, és nem problémát…

Egyszer egy több milliárdos kereskedő cég vezetője mondta a közös munka során, hogy a cége értékének 80%-a délután 4-kor saját lábán távozik a cégből, majd következő nap reggel 8-kor ismét visszajön. Ez akkoriban még újdonság volt számomra, ezért nekiálltam ellenérvelni, hogy mi van a többszáz milliós raktárkészlettel meg az ingatlanokkal? A válasz egyszerű volt és tanulságos: „Gábor, mindezek mit sem érnek, ha nincs, aki megfelelően használja őket és nincs, aki eladjon.” 🎯

Most már tudom, hogy a munkatársak kulcserőforrások, a cég alapvető értékei. 🔑

Érdekes módon a HR a magyar vállalkozások jelentős részében mostohagyermek. Úgy tekintenek rá, mint egy szükséges rosszra. Ez azért veszélyes, mert a HR a 7 lépéses cégépítési módszertan minden szintjén megtalálható. Ott van az alkalmazottak felvételében, kezelésében, motivációjában. Be kell végre látni, hogy a HR ugyanolyan külön szakma, mint a cégvezetés vagy értékesítés. Ha jól akarod csinálni, meg kell tanulnod. 📕 Nem mindegy, hogy milyen embert, milyen pozícióra, milyen céghez, milyen munkakörülmények közé, milyen ambíciókkal választunk ki. És a felvételnél nem állunk meg! Fontos, hogy a felvett embert folyamatosan tanítsuk, elvárásokat rakjunk elé, motiváljuk, elismerjük a személyiségének megfelelően. 👍 Ha nem kapja meg a vállsimit, demotiválttá válik, és elmegy.

A rossz munkatárs

Sokan és sokszor panaszkodnak a nem megfelelő munkatársakra. 🤦 Tisztázzuk, hogy nincs rossz munkatárs, csak rosszul kiválasztott, vagy rosszul kezelt. Ezzel ismét a vezetői felelősség témájánál kötöttünk ki. Kizárólag a cégvezető hibája és felelőssége, ha valaki nem remekel a cégnél. Az egyik legnagyobb cégvezetői hiba a kiválasztás során történik, amikor személyes szimpátia alapján döntünk egy jelölt mellett. Ezzel csak annyi a baj, hogy pont ugyanolyan kollégáid lesznek, mint amilyen te vagy. Ha a hiányosságaidat külső munkaerővel akarod kompenzálni, akkor falba ütközöl, mert az újonnan felvett munkatársaid is hasonló hiányoságokkal fognak rendelkezni, mint te. 👨‍💼 Ennek pont az ellenkezőjére van szükség. Olyan embert találj, aki azt is elvégzi, amit te nem tudsz vagy nem akarsz?

A felfedezetlen fehér folt

Gyakori helyzet, hogy felvesszük a kollégát, aztán ott állunk vele szerencsétlenül, mint egy ölünkbe hullott, megnyert tenderrel. Jujj, most mit csináljunk vele? Ki tanítsa be? Kire „jutalmazzuk” rá, hogy ne büntetésként tekintsen a betanítási feladatra? 🏆 Hogyan érjük el, hogy mindig legyen mit csinálnia és ne fizessük fölöslegesen? Eddig csupán 3-4 céggel találkoztam, ahol volt részletes, konkrét, időbeli etapokban mérhető betanítási terv. Ez nem csoda, hiszen egy átlagos KKV-ban a cégvezetőnek, a kollégáknak, és később a leendő munkatársnak is kínszenvedés a munkatárs felvétel, kész istencsapás. Hiszen mindenki ezerrel dolgozik napi 10-12 órát, folyamatosan csúsznak a határidők, elfelejtődnek fontos dolgok. Ilyenkor az okos cégvezető a 13. órában felmegy egy trendi állásportálra, lemásolja az első szembejövő álláshirdetést, gyorsan feladja, majd várja az önéletrajzokat, hogy ki lesz a tuti befutó. Manapság nagyjából így zajlik egy általános munkaerőfelvétel Magyarországon. 😔 

 

Jó munkatársat akarok

A folyamat 3 részre tagozódik: profilozás, felvételi folyamat és betanítás. Jó, ha mindegyiket külön tudod kezelni, és mindegyikhez van egy csekklistád. 📝 Így tudni fogod, mikor mit kell csinálni. Hidd el, a napi darálóban ez az egyetlen esélyed, hogy átlásd a folyamatot.

 

Profilozás

A profilozás is egy terv, ami segít olcsósítani a munkatárs beillesztési folyamatot, valamint elkerülni a buktákat. Ennek a résznek az eredménye, hogy elkészítjük a munkaköri leírásokat, ami dokumentálja a konkrét feladatokat, elvárásokat, jogokat, kötelezettségeket és mérőszámokat. 📝 Csak így fogod látni, hogy a kollega 30, 80 vagy 120 %-osan végzi a munkáját.

 

Felvételi folyamat

A felvételi folyamat az álláshirdetés feladásától a tanulni és dolgozni akaró/tudó kolléga felvételéig tart. Maga az „állás-hirdetés” szó is utal arra, hogy alapvetően ez is egy marketing tevékenység. A feladat itt is ugyanaz, mint egy online kampánynál, csak nem a cég termékét kell eladni, hanem azt a lehetőséget, hogy a másik ember a munkatársunk legyen. Itt jön az első hiba! ❌  A felkészületlen, túlterhelt vállalkozó úgy gondolja, majd ő megoldja ezt a feladatot. Felmegy az állásportálra, rákeres a munkakörre, különböző hirdetésből összevágja és csodálkozik, ha sz@r megy a lecsóba. 💩

III. Betanítás

A cél az, hogy az új ember minél jobban, minél hamarabb be tudjon tanulni, hogy minél hamarabb próbaidősből teljes értékű munkatárs váljon. Ha a folyamatok, szabályzatok, cégépítési projektek le vannak dokumentálva, akkor nem kell mellé állandó embert találni. A megfelelő betanítási terv megadja neki a lehetőséget, hogy önállóan tudjon és akarjon tanulni. 😊

A terv az adott munkakörre bontva, 12 hetes intervallumra osztva, tartalmazza az összes olyan szakmai, szervezeti, működési tudnivalót, amit egy jól képzett kollégának tudnia kell. Miért 12 hét? Mert annyi a próbaidő. 🗓️ Tehát neki kell ülni és szét kell bontani a témaköröket hetekre, a konkrét elsajátítani valókkal és részfolyamatokkal. 

Ha eljössz a FELKÉSZÜLÉS A VÁLSÁGRA – 7 Lépcsős Cégépítési Módszertan gyakorlati szemináriumomra, akkor többek között megmutatom azt is, hogy mire figyelj az önéletrajzoknál,  a többszörös interjúk és a felvételi beszélgetés alatt, valamint a munkatárs konkrét kiválasztásánál!

Elérhetőségek

Email cím: hello@ugyvezetoakademia.hu

Cégnév: Bevell Consulting Kft.

Cím: 1068 Budapest, Király utca 80. fszt. 11.

Adószám: 27073827-2-42

ÁSZF

Kérdésed van?

Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input
Kötelező mező!