Egy átlagos cégben a napi tevékenységek 80%-a nagyjából ugyanúgy zajlik. A maradékot a cégépítési projektek teszik ki, amelyek a fejlődés valódi letéteményesei, de bővebben róluk a következő hírlevélben lesz szó. Most azonban lépjünk vissza a napi feladatokhoz, már most vésd jó alaposan a fejedbe, hogy szükséged van egy módszertanra, amivel a napi tennivalókat egyszerűen leírod és világossá teszed! Egyrészt magad, másrészt a munkatársak számára. Ebből pontosan meg tudod határozni, kinek mi a dolga. Ez a folyamattervezés lényege.
A folyamatok pontosan megmondják, mikor-kinek-mit kell csinálni. Ha semmi mást nem teszel a cégedben, csak a folyamatokat rakod rendbe, már azzal minimum 20-30%-os eredménynövekedést generálsz. A folyamatszabályozásnak köszönheted azt is, hogy az általad képviselt minőség állandó marad, és az ügyfeleid nem az éppen aktuális lelkiállapotod szerint lesznek kiszolgálva. Az ingadozó hangulat, ingadozó bevételeket hoz, és hidd el, az nem tesz jót az idegrendszerednek.
Ha keveset vagy kevesebbet akarsz dolgozni a cégedben, akkor sem fogod megúszni a folyamatok kidolgozását, tökéletesítését, és ezzel máris eljutottunk a „frencsájzosítás” fogalomköréhez. Ha olyan szinten kidolgozod a cégműködést, mint egy franchise, akkor nyugodtan üldögélhetsz akár hónapokat is a fehér homokos tengerparton és iszogathatod kókuszdióból a színes koktélokat, idétlen ernyőcskékkel megspékelve.
Miért van szükség folyamatokra?
A szabályokat a folyamatokkal, szabályzatokkal, a jó csapatot a cégépítési lépcsőkkel, az érzelmi töltést a jövőkép-küldetés-értékek triójával tudod felépíteni és megtartani. Tapasztalataim szerint a legtöbb alkalmazott sokkal hatékonyabban és kiegyensúlyozottabban tud dolgozni, ha biztosítva vannak számára a munkahelyi keretek, leánykori nevén az elvárások. Mit, mikorra, hogyan, milyen minőségben kell elvégeznie. Ha ezeket biztosítod, máris klasszisokkal előrébb vagy, mint a magyar vállalkozások legnagyobb többsége.
A sikertelen cégekben az emberek azok, akik a mindennapi tevékenységeket, és ennek eredményességét meghatározzák. A sikeres cégeknél a rendszerek azok, amelyek alapján dolgoznak, nem a kollégák szakmai tudása, vagy nem tudása határozza meg a napi működést. Egy cég mindennapi életének 80%-át lehet sztenderdizálni, folyamatokkal leképezni. Innentől kezdve nincs olyan kifogás a kollégák részéről, hogy „erre nem emlékszem", „ezt nekem nem mondta senki", stb.
A terméked és a szolgáltatásod minőségét nem a kollégáid munkakedve, betanítottsága fogja meghatározni. Ha megcsinálod a folyamataidat, a céges hatékonyságodat növeled minimum 20%-al, viszont ha ezeket folyamatosan fejleszted, az még legalább 20%-ot hozzáad.
A biznisz nem haverkodás
Nincs szubjektív, szimpátia alapon történő teljesítményértékelés. Ez nem a bratyizásról szól!